.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۲۰ فروردين، بزرگداشت خودكفايى هسته اى
كاظم غريب آبادي
۲۰ فروردين، بزرگداشت خودكفايى هسته اى

دستيابى ايران به توانمندى استراتژيك فناورى صلح آميز هسته اى از آن مقدار اهميت برخوردار است كه ۲۰ فروردين (فردا) توسط شوراى عالى انقلاب فرهنگى روز ملى فناورى هسته اى نامگذارى شده است. بدين مناسبت با كاظم غريب آبادى معاون مدير كل امور سياسى بين المللى وزارت امور خارجه گفت وگوى كوتاهى انجام داده ايم كه مى خوانيد.

* در تقويم ايرانيان ۲۰ فروردين روز ملى فناورى هسته اى ناميده شده است. به نظر جنابعالى دليل اين نامگذارى چه بوده است
جمهورى اسلامى ايران، در روز بيستم فروردين ماه ۱۳۸۶ ورود به مرحله توليد صنعتى سوخت هسته اى و قرار گرفتن در زمره كشورهاى توليد كننده سوخت هسته اى را با حضور رئيس جمهور، مقامات عاليرتبه كشور، دانشمندان هسته اى كشور و همچنين سفراى كشورهاى دوست، در مجتمع غنى سازى نطنز جشن گرفت. از اين رو، اين روز به عنوان روز ملى فناورى هسته اى تثبيت شد. البته روز ۲۰ فروردين ۱۳۵۹ روز قطع رابطه ايران و آمريكا نيز مى باشد كه به نوبه خود به نقطه شكوفايى كشورمان نيز تبديل شده است. تجربه سه دهه انقلاب اسلامى نشان داده است كه وضع هرگونه فشار و تحريم ايران را در استقلال، خودكفايى و پيشبرد برنامه هاى مربوط به پيشرفت خود مصمم مى كند. تهديد به تحريم و اعمال آن، خود دليل محكمى است مبنى بر لزوم استقلال، خودكفايى و عدم وابستگى ايران به خارج از كشور. بايد گفت كه دستاوردهاى جمهورى اسلامى ايران در زمينه هسته اى، در اوج تحريم هاى يكجانبه آمريكا صورت گرفته است.
* ارزيابى شما از نسبت ايامى چون ۲۰ فروردين و ۲۹ اسفند (ملى شدن صنعت نفت) با غرور ملى و تحول خواهى ايرانيان چيست
موضوع هسته اى، پس از جنگ تحميلى، مهمترين مسئله اى است كه جمهورى اسلامى ايران با آن مواجه شده است. آمريكا و غرب با تمام قواى خود در صحنه هاى مختلف بين المللى ظاهر شده و با طرح اتهامات و ادعاهاى ساختگى و استفاده ابزارى از سازمان ها و نهادهاى بين المللى، تمامى تلاش خود را بر آن قرار دادند كه مسير هسته اى را در ايران متوقف سازند. بى ترديد، مقاومتى كه در برابر اين تلاش ها از سوى ملت و نظام جمهورى اسلامى ايران براى حفظ و گسترش دستاوردهاى هسته اى خود صورت گرفت، مهمتر از نهضت ملى نفت مى باشد. دشمنان قسم خورده ملت و نظام جمهورى اسلامى ايران سعى كردند با طرح موضوع هسته اى در شوراى امنيت، همانند موضوع ملى شدن صنعت نفت، آن را تهديدى عليه صلح و امنيت بين المللى جلوه دهند و به اين طريق جلوى آن را بگيرند، اما از اين نكته مهم غافل بودند كه ملت و دولت ايران با اين تهديدها از حقوق خود نخواهند گذشت. مقام معظم رهبرى در ديدار مسئولان و كارشناسان سازمان انرژى اتمى و اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوى (ع) در ۱۳۸۵‎/۳‎/۲۵ و ۱۳۸۶‎/۱‎/۱ با ايشان ، در اين خصوص فرمودند كه «ارزش اين كار از كشف و استخراج و به كارگيرى و راه اندازى نفت و صنعت نفت خيلى بيشتر است. همان هايى كه ملى شدن نفت را كه به وسيله دكتر مصدق و مرحوم آيت الله كاشانى انجام گرفت، امروز تمجيد مى كنند آن كار نسبت به اين كار كوچك بود و اين از او بزرگ تر است.» بايد گفت كه ملت بزرگ ايران، از اين نقاط عطف در پرونده خود كم ندارد.
* تثبيت توانمندى صلح آميز هسته اى و تسلط بر همه ابعاد اين فناورى منجمله غنى سازى اورانيوم، چه تأثير ملموسى در وضعيت علمى و تكنولوژيك كشور برجاى گذاشته و خواهد گذاشت
علوم و فنون هسته اى، جزو فناورى هاى برتر در عرصه كنونى مى باشد و به درستى مى توان آن را از عناصر و محورهاى اصلى توسعه پايدار و از عوامل مهم اقتدار يك كشور به شمار آورد. با وجود تمامى موانع، جمهورى اسلامى ايران تصميم گرفت كه راه خود را در مسير پرپيچ و خم استفاده صلح آميز از اين فناورى، باز نمايد. امروز، تأثير اين علوم بر افزايش دانش بشرى، طبيعت حاكم و ارائه رفاه و خوشبختى به زندگى بشرى غيرقابل ترديد مى باشد و در واقع، مى تواند به عنوان يك عنصر اساسى و مبناى ضرورى براى توسعه پايدار به شمار آيد. در حقيقت، در طول نيم قرن گذشته در پرتو تلاش هاى دانشمندان در سراسر جهان، اين فناورى نقش مهمى را در توسعه صنعت، توليد برق هسته اى، كشاورزى و پزشكى ايفا كرده است. به همين علل است كه چند كشور با پيشرفت هاى هسته اى ايران مخالفت مى كنند. در سراسر جهان فقط ۱۲ تا ۱۳ كشور غنى سازى اورانيوم مى كنند و ۵ تا ۶ كشور نيز سوخت هسته اى توليد مى كنند. جمهورى اسلامى ايران، به اين كشورهاى معدود اضافه شده است. تمام اين فناورى (سخت افزارى و نرم افزارى) نيز بومى است و با استفاده از توان و امكانات و دانشمندان داخلى و بدون وابستگى به خارج به دست آمده است . اروپاييان در مذاكرات خود با ايران قبل از روى كار آمدن دولت نهم، بنابر اظهارات و تحليل هاى خودشان، به دنبال كند كردن روند برنامه هسته اى ايران به اندازه اى بودند كه به مرحله بدون بازگشت فناورى هسته اى نرسد و تغييرات سياسى منجر به روى كارآمدن دولتى شود كه خواهان مذاكره با غرب باشد. اما، اكنون بايد گفت كه بيش از يك ربع قرن محروميت ايران سبب شد برنامه هسته اى ايران بر مبناى استقلال و عدم وابستگى شكل بگيرد و اجرا شود و نتيجه آن است كه پس از سال ها رنج و تلاش و هزينه هاى زياد، ايران توانسته است در تمامى بخش هاى اين صنعت به قابليت هاى بومى دست پيدا كند.

در اين راستا، دولت جديد تمام تلاش خود را بر اين قرار داد تا برنامه هسته اى را در حوزه تكميل و عملياتى كردن چرخه سوخت هسته اى به صورت جدى پيگيرى و حتى گسترش دهد. آمريكا و غرب نيز در تحقق اهداف خود براى جلوگيرى ايران از رسيدن به نقطه غيرقابل بازگشت، ناموفق ماندند. جهان، در حال حاضر شاهد پيشرفت هاى بسيار چشمگير ايران در حوزه هسته اى است.
* رئيس جمهور اعلام كرده غنى سازى به عنوان حق ايران غيرقابل مذاكره است و اين فعاليت زيرنظر آژانس ادامه خواهد داشت، با اين وجود طرف هاى غربى هنوز از بسته هاى تشويقى براى توقف غنى سازى صحبت مى كنند، اين معادله پس از ۲۰ فروردين امسال چگونه خواهد بود
تمامى فعاليت هاى هسته اى ايران تحت نظارت آژانس انجام مى شود و جمهورى اسلامى ايران به نقطه غيرقابل بازگشت در زمينه چرخه سوخت و غنى سازى رسيده و صحبت از توقف يا تعليق اين فعاليت ها بى معناست. ايران، در كنار عمل به تعهدات خود، درحال اعمال حقوق خود طبق NPT مى باشد و طبيعتاً، در اين راه از حقوق مسلم خويش نخواهد گذشت.

/كاظم غريب آبادي


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.587 seconds.